Dags att flytta till nya lokaler! Eller?
När Howden kom till oss juni 2023 var de av uppfattningen att de växt ur sina lokaler på Linnégatan 2 i takt med att de blivit fler medarbetare.
- För drygt 1 år sedan satte vi en strategi för tillväxt i Sverige baserat på 3 mål över 5 år, ett för medarbetarna, ett för kunderna och ett finansiellt. Lokalerna var inte anpassade för att uppnå något av våra mål och vi hade helt klart platsbrist. Det saknades kanske inte plats för skrivbord men väl för teamarbete, interna möten, kundmöten och någonstans att andas och tanka energi, säger Marie Gustafsson, VD Howden.
Efter att ha gjort en behovsanalys va vår rekommendation att ändra sitt arbetssätt och optimera sina lokaler utifrån deras faktiska behov, snarare än att flytta.
- Vi hade precis signat ett nytt 3-årsavtal men började ändå kika på nya lokaler. Men vi ville inte slösa tid och pengar på en flytt och medarbetarna ville inte flytta, de älskar adressen och att sitta högt upp med ljusinsläpp från två håll. Vi bjöd in mod:group för hjälp att tänka och de visade oss att vi har massor av plats om vi bara använder ytan bättre!, säger Marie Gustafsson.
Parallellt får Howden en ny varumärkesidentitet och vi valde att göra ett inredningskoncept som passar deras nya identitet och bättre representerar varumärket.
- Färgerna i inredningen speglar Howdens nya identitet och arbetssätt, modernt, lekfullt och kreativt vilket bidrar till en positiv atmosfär. Möblerna och de olika arbetsstationerna är utformade efter medarbetarnas behov, vilket hjälper till att minska belastningen och öka komforten under arbetsdagen, säger Hanna Wik, inredningsarkitekt MOD.
Howdens nya kontor skulle bli en inspirerande arbetsplats där funktionalitet och estetik skapar en naturlig och avslappnad arbetsmiljö för att främja kreativitet och välmående bland medarbetarna.
- Det roliga med Howdens identitet är att vi kan anpassa den lokalt till oss och vi ville ha färg, men nordiskt lugn och stil. Och så blev det verkligen, Stockholms vackra fasader och tak går i samma ton som väggar och inredning inne hos oss. Det är på kontoret det händer magi och då ska vi ha en arbetsplats vi verkligen vill till när vi slår upp ögonen, där vi känner oss hemma, finner inspiration, möjlighet att arbeta både ostört och i grupp och som vi är stolta att bjuda in våra kunder till. Möten med våra kunder är det som leder till vårt tredje mål, säger Marie Gustafsson.
Genom att låta oss göra en analys innan vi beslutar om vad som faktiskt skapar mest värde för de bolag vi hjälper har vi möjligheten att låta våra kunder ta bättre beslut.
Resan behöver inte bli utdragen:
- Första kontakt: juni 2023
- Analysstart: juni 2023
- Inredningskoncept: september 2024
- Inflyttningsklart: januari 2024
Vi tänker snarare att den blir mer effektiv och hållbar om beslut fattas baserat på mer relevanta och korrekta underlag.
- Mitt i lansering av ett nytt varumärke, många nya medarbetare att onboarda, nya system och arbetssätt att implementera, så adderade vi stora ambitioner för våra lokaler. Men vi kände att vi måste riva av det här nu mitt i stöket och bli klara med allt byggande så vi kan fokusera 100% på kunderna och affären. mod:group har drivit detta projekt otroligt effektivt och med minimal tid från oss, men med engagemang från medarbetarna och snabbt beslutsfattande. Vi hade också ett hållbarhetstänk genom projektet med återbruk och kostnadseffektivitet, säger Marie Gustafsson.
Vi blir varma i själen när vi hör Maries svar på våra frågor. Det är ett fantastiskt fint kvitto på att våra medarbetare, med lyhördhet och varsam hand, guidar våra kunder hela vägen från första samtal till inflytt.
"Resultatet är fantastiskt – Välkomna till oss på Howden! TACK MOD för ett fantastiskt samarbete!"
Marie Gustafsson,
VD Howden