Process

Vår process

Samhällsbyggnad är en bransch fylld av traditioner och praxis som varit med i hundratals år. På MOD strävar vi alltid efter att utmana och inspirera andra aktörer, samarbetspartners och konkurrenter kring dessa traditionella arbetssätt. Vår process är uppdelad i 7 faser och omfattar det vi anser behövs för att bygga bättre samhällen. Med kortare tid till byggstart, högre produktionshastighet och lägre livscykelkostnad vill vi inspirera andra hur projekt kan genomföras.

01. Förutsättningar

I första fasen arbetar vi med att gemensamt definiera vad vi skall utveckla, för vem och varför. Detta gör vi tillsammans med övriga projektdeltagare exempelvis fastighetsägare, utvecklare eller ansvariga specialister.

Ekonomi, design och användande över tid

  • Initial analys för att åstadkomma en situationsanpassad och bedömd påverkan från projektet på och av vår framtid.

Förstudie

  • Utredning av genomförbarhet, budget och tidsramar.
  • Platsbesök för detaljerad analys av den valda platsen och vid behov upprätta 360-foton, geotekniska undersökningar, miljöbedömningar och utreder lokala byggregler.
  • Ta hänsyn till faktorer kring historia, byggnadsminnesklassning och gällande detaljplaner
  • Skapa en projektplan som definierar tidsschema, budget, resurser och riskhantering.

Gemensamma mål

  • Identifiera syfte, mål och krav från samtliga intressenter. En grundförutsättning till fortsatt utveckling och förbättring är gemensamma mål.

01. Förbereda

I andra fasen tar vi fram de styrande förutsättningarna för hur projektet ska genomföras. Vi förbereder och utbildar deltagare kring hur våra arbetssätt ska tillämpas under projektets gång.

Strategi och anvisningar

  • Upprätta styrdokument och projektanpassa krav för hur digital information skall användas i projektet.

Plattformar och mallar

  • Framtagning av mallfiler, datastrukturer och projektgemensamma förutsättningar
  • Visualisera digital infrastruktur och definiera projektplattformar

Aktiviteter

  • Specificera vilka aktiviteter vi ser framför oss i projektet, ex. projektering, uthyrningsprocesser, produktion, inköp etc.

01. Föreställa

Om du arbetar modellbaserat som projektör kommer du känna igen dig i detta steg. Vi integrerar arkitektur, byggteknik, kalkyl och förändringsledning här. Skillnaden i vårt sätt att arbeta, i jämförelse med branschens traditionella mönster, är att vi producerar en större mängd data som vi använder i kommande steg.

Virtuellt projekt

  • Samtliga discipliner projekterar i 3D.
  • Höga krav på information i 3D-modeller skapar ett kunskapsövertag inför resterande del av projektet.
  • AI tillämpas för att mäta användandet av ytor och proaktivt förbättra designen.

Integrerad samordning

  • Vi samlar projektets deltagare på en gemensam molnplattform för att leverera handlingar, protokollföra och överse projekteringens framdrift samt leveranser.
  • Regelbaserad och automatiserad kontroll.
  • En samlad källa för alla ärenden i projektet skapar spårbarhet och minimerar risker för fel.

Kalkyl och risk

  • Simulera kalkyl och aktiviteter i 4D för att supportera inköp och aktivitetsberedning för produktion.
  • Identifiering av riskmoment och arbetsmiljö i produktion och förvaltning.

01. Förebygga

I den fjärde fasen gör vi, märkligt nog, vårt yttersta att ifrågasätta det vi gjort i föregående fas. Detta gör vi med inspiration från andra industrier där vi tror att byggbranschen har mycket att lära.

Produktionseffektivitet

  • Har vi beaktat samtliga arbetsmoment tillräckligt?
  • Vilka delar av genomförandet skulle kunna göras effektivare eller på ett nytt sätt?

Hållbarhet

  • Måste alla byggåtgärder göras?
  • Kan vi ytterligare öka andelen återbruk eller restaureringsgrad?

Informera och lyssna

  • Vilken ytterligare information skulle produktion och arbetsberedning må bra av?
  • Vilka delar av projektet vill vi skicka med till en framtida uthyrnings- eller säljprocess?

01. Förverkliga

I den femte fasen är det dags att genomföra det vi föreställt oss. Projekteringen är färdigställd, planeringen är förankrad med hyresgäster, projektutvecklare och fastighetsägare.

Vi märker att vi ibland anses vara annorlunda i produktionsfasen. En av skillnaderna är att de digitala verktygen är fortsatt högst närvarande och en nyckel för samtliga deltagare.

Produktion - urval av aktiviteter

  • Uppsättning av etablering, material, arbetsstationer, arbetsmiljö och säkerhetsrutiner.
  • Projektplanering och delgivning av information såsom mängder, uppställningar, informations- och avvikelsehantering.
  • Löpande mätning av framdrift och takt kopplat till aktiviteter med spårbarhet.
  • Platschefer, hantverkare och ansvariga på plats tillämpar digitala verktyg för att hämta information. Detta ligger samlat på projektets gemensamma plattform i en virtuell miljö.
  • 360-foto och skanning för att skapa historik över projektet.

När projektet handlar om att förändra och utveckla människors arbete, snarare än en fysisk plats, så syftar denna fas till att förbättra deras verksamheter för framtida arbetssätt. Detta beskrivs mer inom ramen för Concept och Insikts specifika beskrivningar.

01. Förflytta

I vår sjätte fas lägger vi fokus på de framtida ägarna, hyresgästerna eller brukarna av vårt projekt. Detta är något vi ofta sett prioriteras bort, men vi har upplevt skillnaden det gör att finnas med lite längre för att förstå hur den byggda miljön upplevs av dem som ska nyttja den.

Människan

  • Tas om hand under sin första tid på den nya eller förbättrade platsen. Det görs genom utbildningar, support eller faktisk stöttning i att flytta arbetsplatsen från A till B. När det kommer till konsultprojekten, där vi utvecklar digitala arbetssätt, så landar de i sina företagsanpassade miljöer.

Informationen

  • Paketeras och anpassas för att vara relevant inför exempelvis besiktningar, förvaltning eller de boendes kommande liv.

Fysisk plats

  • Vi bevakar och finns där så att allt från drift till funktion kommer igång enligt plan. I detta steg tar våra projektledare ett stort ansvar för att följa hela resan från det som varit till det nya som blivit.

01. Förvalta

I det sjunde och sista steget sluts cirkeln för projektet och MOD finns kvar för att stötta fastighetsägare och förvaltare att jobba smartare och mer digitalt. Vi kan även genomföra förändringsresor hos våra kunder som ännu inte börjat sin digitala resa.

Slutbesiktning

  • Genomgång och dokumentation av samtliga delar kring det färdiga projektet

Överlämning

  • Överlämning och genomgång av fullständig dokumentation.
  • Möjlighet att ta över ägandeskap av projektets virtuella plattform in till förvaltningen

Smart förvaltning

  • Vi kan stötta våra kunder i ett långsiktigt ägande av fastigheten, både kring teknisk och ekonomisk förvaltning.
  • Implementera ny teknologi och digitala plattformar kring fastigheter
  • Process och styrdokumentation för förvaltning och projektgenomförande vid ROT- och förändringsarbeten.

01 / 07

Beprövad process som säkerställer resultat

Denna arbetsprocess säkerställer att varje steg från planering till förvaltning genomförs systematiskt och att byggnaden uppfyller både initiala och långsiktiga krav.

Vad kan vi göra för dig?

Vi är övertygande om att utveckling och förvaltning av fastigheter går att göra annorlunda. Snabbare. Lönsammare. Bättre. Vi är hela kedjan från första idé till förvaltning och hjälper dig kring hela byggnadens livscykel. Oavsett om du vill ha hjälp med ett projekt eller följa med oss på resan vill vi gärna höra från dig. Tillsammans kan vi skapa ett bättre byggt samhälle.

Kontakta oss

Prenumerera

Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du vår integritetspolicy

Följ oss